Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

03 oktober 2008

IQ - Badboll !!

Vaknade på morgonen idag kl:04.10 och huvudet bultade jag hade fått Migrän, neeej jag vill inte , tänkte jag. Visste att det skulle i allafall bli 1 dag i sängen.
Visste ni att migrän är en av våra vanligaste folksjukdomar. Symptomen vid migrän är attacker av svår huvudvärk. De kan utlösas av olika faktorer, nästan var femte kvinna och var tionde man lider av återkommande migrän någon gång under livet. Besvären börjar i regel före 40 års ålder, jag fick mitt första anfall när jag var 15 år gammal.Man kan inte bota migrän, men man kan göra mycket själv för att minska antalet attacker. Till en stor del handlar det om att komma underfund med vad som framkallar attackerna och undvika det så gott det går. Det är inte alltid så lätt,ska jag säga. För att förebygga attackerna bör man också se över sin livsstil och sina vanor.Leva ett så regelbundet liv med tillräcklig vila och sömn och regelbundna måltider. Undvika mat och dryck som man misstänker eller vet framkallar migrän. När jag får en migränattack är det bara och gå och lägga sig mörkt och det måste vara tyst. Jag brukar lägga något kallt, till exempelvis is i en handuk , över den sidan värken sitter på.
Efter ett migrän anfall kan jag känna mig trött, lättiriterad eller så känner jag mig totalt "mörbultad " och precis tom i huvudet, det känns som om varenda hjärncell är död.

Inga kommentarer: