Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

03 mars 2010

Syrensaft är lite exotiskt !


Detta måste jag TESTA i sommar.

Vanliga lila bondsyrener.

40-60 klasar blå bondsyren.
1-1,5 kg strösocker
50g vinsyra
1 citron
1,5 liter vatten

Skaka blomklasarna från ev. rapsbaggar.

De brukar krypa undan om blommorna läggs ut på ett vitt underlag en stund.
Lägg blommorna i en kruka eller annat djupt kärl.

Koka upp vattnet.

Rör ner sockret och rör tills det är helt löst.

Lös upp vinsyran i lite sockerlag, blanda sedan ner det i lagen.
Häll lagen över syrenklasarna.
Riv skalet på citronen.
Dela citronen, pressa den.
Häll ner saft och rivet skal i lagen.

Täck över.

Låt stå på svalt ställe i 5 dygn.

Rör om ett par gånger om dagen.
Sila saften.
Fyll den på rena kalla flaskor.
Sätt på skruvlock.

Förvara svalt.

Saften är rätt så hållbar.
Den spädes med vatten som "vanlig" saft vid serveringen..........
Kram Mor i Stugan

4 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Enig med deg, denne har også jeg lyst til å prøve. Jeg skal prøve den og noterer ned oppskriften i morgen.

Hei igjen!

Torilpia sa...

Spennende .. har aldri hørt om at det går an å lage saft av syriner før .. de lukter jo veldig godt .. men om de smaker godt .. ?? Ble veldig nysgjerrig nå .. :o)

Ha en flott ukeslutt - klemmer!

vita drömmar och svarta tassar sa...

Åh!!vad spännande!! hör av dig när den är färdig thihi...Jag står för kakan=0)
ha en underbar vecka kram

Bittan sa...

Hejsan! Såg recept på saften mm i någon tidning som jag hoppas att jag sparat för jag tänkte oxå testa. Så nu längtar jag efter blommorna!! Kram Bittan