Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

06 juni 2010

Sveriges Nationaldag !

Är det ju försjutton idag.

De flesta andra länder har för det mesta en speciell händelse förknippad med sitt national dagsfirande, befrielse och självständighet brukar vara det vanligaste.

Men något sådant har vi som tur är förskonats från i Sverige.

Vad är det då som ger oss anledning att fira nationaldag.

Är det bara en trend vi hänger på eller finns det något verkligt skäl bakom och varför just den 6 juni.

Man kan väl säga att det finns två skäl till vi har valt just den 6 juni till vår nationaldag.

Det ena är att den 6 juni 1523 valdes Gustav Wasa till kung och lade grunden till ett svenskt enat nationellt rike , vilket kanske är skäl nog till en nationaldag.

Anledning två är att den 6 juni antogs 1809 års regeringsform , som fastslog de medborgerliga fri- och rättigheterna med bl.a. religions-, tryck- och yttrandefrihet , inte heller det en dålig anledning till firande.

Vi kan väl säga som så här.... ingen vet haha............




Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: