Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

21 december 2009

Mistel i Juletid !

Förr hade misteln en viktig roll inom magin.

Den ansågs skänka liv och fertilitet , skydda mot gifter och vara sexuellt upphetsande.

Under medeltiden hängde man upp en mistel vid dörrar för att hålla häxor och spöken borta.

Senare kom traditionen att man skulle kyssas under en mistel , då det ansågs vara tillåtet att kyssa den person som råka befinna sig under misteln.

Mist (från tyskan) = gödsel.......






Kram Mor i Stugan

1 kommentar:

Bestemor Drillo sa...

Hoppas du får en kyss under mistelteinen Mor i Stugan !
JULEKLEM TIL DEG FRA BESTEMOR !