Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

12 december 2009

Vintersolståndet !

Lördagen den 12 december.
Tänk det är bara 8 dagar till vintersolståndet , då det vänder det.


I den gamla folktron markerade vintersolståndet en farlig natt då djuren kunde tala och övernaturliga makter härjade fritt.

I det förkristna Skandinavien förknippades midvintern med en offerfest , ett midvinterblod.

Med djuroffer skulle gudarna blidkas att låta solen komma tillbaka.

I grunden fanns det en rädsla för att ljuset aldrig skulle komma tillbaka om man inte firade det på något sätt......





Kram Mor i Stugan

1 kommentar:

Jorids BestemorBlogg. sa...

Hei igjen kjære bloggvenn....
Jeg henger med her inne hos deg ,og liker veldig godt dine daglige inlegg på både godt og vondt og ikke minst dine mange humoristiske tanker i ord og gode bilder.
Ønsker deg en fin lusiahelg ;o)
Klem fra Jorid!!