Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

07 december 2009

Ringar !

Något som jag tycker ser så tokigt ut är att dom i Norge och Danmark har sina förlovnings och vigsel ringarhöger hand.

Man kan ju undra varför dom har den traditionen.

Jag var tvungen att läsa lite om detta.

Jag fann detta.

Det ska tydligen vara en gammal tradition och jag läste att deras kungahus håller hårt på detta.

Jag läste att historiskt så kom vigsel ringen till på Romartiden.

Under medeltiden tillkom trolovningsringen.

Tanken att ringen då satt på höger hand var att man avgav trohetslöften med höger hand.

Idag i Sverige har man ringenvänster hand och så är det tydligen inte över allt i världen.

Vad har då traditionen med att ha ringen på vänster hand kommit ifrån då.

Jo , under antiken ansåg man att kärleksvenen gick rakt till hjärtat från fingertoppenvänstra handens finger.

I Sverige lagstadgades det i början på 1600 talet att man skulle bära ringen på vänster hand.

Under början på 1800 talet i Sverige och Finland fick mannen och kvinnan var sin ring vid förlovning sedan endast kvinnan en ring vid giftermålet.

I vissa andra delar av världen har inte mannen förlovningsring utan får en ring vid vigseln.

Intressant......




Kram Mor i Stugan

1 kommentar:

Fionabloggen sa...

jaha de var intressant jag har faktiskt undrat varför endel har den på "fel" hand. Hoppas allt är bra med er! här är det som vanligt igen! kramiz