Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

29 oktober 2008

Epilepsi !

Epilepsimärket.


Satt igår kväll och tittade på Postkods Lotteriet, där de delade ut checkar till Cancerfonden och Unicef, kom då att tänka på de personer som har Epilepsi. Epilepsi Föreningen skulle också behöva pengar till sin forskning , och varför tänkte jag på det då , jo , jag arbetar med Handikappade elever på en Särskola, väldigt många av dem har Epilepsi, en del har lättare anfall och andra har svårare..... Själv är jag Stödmedlem i Epilepsiförbundet i Jönköpings Län.


Vad är epilepsi. Epilepsi är vår vanligaste allvarliga kroniska neurologiska sjukdom. Bara i Sverige lever ungefär 60 000 personer med epilepsi. Med epilepsi menas att man har en benägenhet att få upprepade anfall. Vid ett epileptiskt anfall har det normala samspelet mellan hjärnans nervceller tillfälligt satts ur funktion och det har uppstått en okontrollerad aktivitet i hjärnans elektriska system. Man kan beskriva det som en urladdning i hjärnan.


Epilepsi orsakas av en permanent eller tillfällig skada i hjärnan. Skadans omfattning varierar. För de flesta med epilepsi ger skadan inga andra symptom , än risken för epileptiska anfall. Är skadan mer omfattande, kan symptom finnas även emellan anfallen ,till exempel i form av neurologiskt handikapp , (förlamning, talsvårigheter mm) eller psykisk utvecklingsstörning. Allt som kan skada hjärnan kan ge upphov till risk för epileptiska anfall , såsom till exempel skador uppkomna under fosterlivet eller i samband med förlossningen eller slag mot huvudet.



Du kan vara med och stödja forskningen om Epilepsi. Ge en donation till Epilepsifonden. Även små bidrag kan göra stor nytta. Du stödjer dem enklast genom att sätta in din gåva på förbundets bankgiro 181-5554. Glöm inte att skriva ditt namn och adress.
Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: