Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

30 oktober 2008

Trevlig Halloween !



Halloween, eller egentligen " All Hallows Even " som betyder alla helgons afton, är namnet på allhelgonaafton, den 31 oktober, i engelskspråkiga länder. Traditionen att fira Halloween kom till USA med irländska invandrare på 1840-talet. Halloweens ursprung kan spåras i den uråldriga förkristna keltiska nyårsfesten "Samhain " , som firades 31 oktober som en markering att sommaren var slut och vintern började.


Samhain betraktades som en gräns överskridande natt, då de döda antogs återvända till jorden. Därför tändes eldar för att vägleda dem och skrämma bort häxor, som ansågs vara särskilt aktiva denna natt. Även olika naturväsen, som till exempel älvor, menades vara i farten.
För att blidka alla sorters väsen som var ute denna natt , satte man ut mat och dryck till dem. Denna natt ägnade man sig också åt skämt och upptåg, som en markering av övergången till den långa vintern. Ut klädda och maskerade gick man från hus till hus och tiggde ihop till ett kalas.


Om man inte fick någonting, straffades värdfolket genom att man ställde till med upptåg. Sen har denna högtid på vanligt amerikanskt mane´r , gjorts om till ett kommersiellt jippo. Nåja, shit happens. Så med denna lilla uppdatering om Halloween , önskar jag er en trevlig helg.
Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: