Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

28 oktober 2008

Gudde Tog Svampställerna !


Stack ut i skogen igår , för att plocka svamp , jag har fått leta upp nya svampställen, de gamla försvann när svägerskan Gudrun - En tuff dam ( stormen ) drog in över oss i Januari 2005, hon fällde omkring 200 miljoner träd, helt ofattbart och därmed försvann några av mina bästa svampställen. När jag sen kom ut på hösten och skulle plocka svamp på de gamla stället,så blev jag helt stum , det var totalt SOPERENT ( skövlat) och inte en svamp i sikte, så det kan bli. Men i allafall ,var det igår ett alldeles underbart höst väder med gula, röda, orange och bajsbruna löv överallt, lite kallt.... kanske. Nå , svamppromenaden tog säkert ett par timmar jag trodde först att trattkantarellerna hade sprungit och och gömt sig för mig i skogen i dag , men där var dom plötsligt, Oj oj oj! Jag vet inte hur många gånger jag utropade det - oj oj oj! En mångata av tratt kantareller ledde mig allt djupare in i skogen. Det optimala är att sätta sig på knä mitt bland guldet, vrida sig runt sin egen axel och fylla korgen med tratt kantareller. Jag lämnade trattkantarell babysarna, fast det kändes lite hårt att ta föräldrarna från dem. Jag lämnade även de hormonstinna tonåringarna, vad annars, jag hade bara en stor korg med mig. Egoistisk som man är i svampskogen så tar man de största svamparna , det är ju så att kommer det någon efter mig och plockar så ska de inte få de stora, för de ska naturligtvis jag ha. Visst är det underbart att plocka svamp, men tycker däremot att det är dödens tråkigt att rensa. Det är verkligen terapiarbete, mycket bra för att hålla igång finmotoriken i fingrarana. Tänk om man kunde åka och lämna sin svamp på något äldre boende , så kunde dom rensa den , samtidigt som de hade något att göra och deras dag blev lite händelserik....
Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: