Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

26 juli 2009

Skånsk Dialekt !

Vi har just besökt Skåne på en liten mini semester.

Eller rättare sagt har vi varit barnvakt till minsta barnbarnet i dagarna 2.

Skånska dialekten är kanske svår att förstå , men utan min personliga tolk ( dottern ) fattar jag INGENTING.:)

Jag har gjort mig ett eget litet SKÅNSK översättning till rikssvenska.

Så jag hjälpligt kan göra mig förstådd.



Booret = Bordet
Böjsor = Byxor
Flabben = Munnen
Himma = Hemma

*****
Hott = Sup
Mög = Skit, elände
Skida = Bajsa
Auh duuh = Jaså
Holl flabben = Tyst med dig

*****
Knudor el Päror = Potatis
Pågasnöre = Pojkvasker
Skidhus =Toalett
Traderöv = Tråkig person
Snorfana = Näsduk

*****
Traggeröv = Tråkig person
Tösasnärta = Kvinnligt pågasnöre
Ännavänd = Bak och fram
Glyttigt = Dumt
Hialös = Rastlös

*****
Rälig = Ful
Hotta = Kasta
Din kladderöv = Din krångelnisse
Grebba = Flicka
Päremos = Potatismos

*****
Kaga = Kaka Gille = Kalas Fest
Hannavänning = ögonblickligen
Aolaboen = Ålboden
Tvaol = Tvål
De klejar i huet/hoet = Det kliar i huvudet

*****
Ditt aolahue = Din jädra idiot




Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: