Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

24 november 2008

Downs Syndrom !


I går kväll satt jag och tittade på en dokumentär som handlade om en underbar tjej med Downs Syndrom, man har fått se fem delar om henne ,( och jag har sett alla delarna ) det är en man som följt henne i 35 år, alltså i nästan hela hennes 40-åriga liv.

Trots att Martina hade oddsen emot sig , att ha Downs syndrom på 1970-talet var inte lätt för hennes mamma Berit Schaub, men hon kämpade för att Martina skulle få samma möjligheter som alla andra barn. Martina fick därför gå på vanligt dagis och i vanlig skolklass.

Martina har en väldigt ödmjuk syn på livet , och hon vet att det aldrig kommer bli perfekt , hon är mycket medveten om att hon inte kan eller klarar allt själv , men trots detta så skriver hon jätte fina dikter, sjunger , spelar piano . Mamma Berit fick ofta höra att Martina var " duktig för att vara mongoloid ".

I dag är Martina 40 år fyllda och bor i servicelägenhet i Mölndal. Hon arbetar halvtid som lokalvårdare, något hon gjort i 18 år. Och nu var det dags att ta farväl av Martina och hennes underbara lilla värld , det gjordes med pompa och ståt , och hela hon sken som en stor sol ,
jag vill önska henne allt gott i framtiden......

Kram Mor i Stugan

1 kommentar:

Anonym sa...

snart är det december och snart januari :D
förresten så ringde jag dig flera gånger igår.