Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

07 november 2008

Husmors Tips !

Igår tvättade jag örngott, påslakan och sängkläder. Till strykningen kan man använda ett hemmagjort lavendelvatten som får textilierna att dofta ljuvligt. Kanske inget man svänger ihop varje gång det ska tvättas men vid speciella tillfällen är det definitivt värt det lilla extraarbetet. Till kläder som inte ska strykas räcker det med några droppar lavedelolja på en trasa som hängs på en av pinnarna i torkskåpet för att få samma effekt.


Blev tipsad ( av en by bo ) om att använda lavendelvatten till strykningen. Det ger en trevlig doft på kläderna samtidigt som det kanske minskar behovet av sköljmedel då många bara använder det för väldoftens skull. Nu till jul kanske man kan använda apelsin och nejlika för att få den där trevliga pomeranddoften på sina textilier.Ett annat tips är att börja med små lavendelpåsar i garderoberna, jag minns att vi fick göra sådana på sy slöjden i skolan, kanske något att återuppta.


Recept - Lavendelvatten!
300ml destillerat vatten Ca: 15 droppar lavendel olja ,Ett par droppar alkohol,Tillbringare ,Glasburk ,Sprayflaska


Gör så här:Börja med att lösa upp alkoholen och den eteriska oljan, blanda det i en glasburk och låt stå i 24 timmar. Tillsätt vattnet och skaka ordentligt. När det är dags för strykning, tillsätt några droppar lavendelvatten i en sprayflaska, duscha textilierna försiktigt och pressa med ett varmt strykjärn. Var försiktig med ömtåliga tyger, prova gärna på en liten kant eller i ett hörn innan du duschar hela tygstycket.


Tänk på att lavendelvattnet man tillverkar själv inte håller lika länge som den man köper på färdig flaska...


Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: