Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

06 mars 2009

Respekt !

Har tänkt på vad ordet respekt betyder , och menas med i olika sammanhang.

När jag växte upp så fick man alltid höra att man speciellt skulle respektera de som var äldre , och man även neg och bugade.

Många upplevde nog också en mera negativa inställning till vad ordet respekt betydde.
Det kunde även betyda rädsla , ( en dask med riset på rumpan ).

Man skulle respektera de äldre oavsett hur de än betedde sig , även om de äldre inte respekterade barnens och ungdomars känslor osv.

Som tur är så är det inte så idag , och det finns en mycket bättre kommunikation.

Alltså att man respekterar varandra för den man är.
Och att man behandlar varandra väl.

Världen skulle nog också se mycket annorlunda ut , om det funnits mera av denna
positiva respekt för varandra......



Kram Mor i stugan

Inga kommentarer: