Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

15 juni 2009

Odjuren i våra sängar!

Kvalster uppges vara en stor orsak till allergier.

De trivs framför allt under varma och fuktiga förhållanden.

Kvalster, eller snarare deras spillning som innehåller de allergiframkallande ämnena , allergener, kan ge upphov till rinnande ögon , hosta , andningsvårigheter och astma.

Varje kvalster avger cirka 20 "spillningspaket" per dygn och dessa är allergena långt efter att kvalstret själv har dött.
Husdammskvalster håller oftast till i våra sängar där de lever av avfallna hudflagor, men de kan även finnas i t.ex. heltäckande mattor och stoppade möbler.

Husdammskvalster trivs bäst vid rumstemperatur (20-25°C) och en relativ fuktighet av 60-80%.

En vuxen hona kan lägga 50-100 ägg under sin livstid (cirka en månad) och en ny generation kvalster produceras ungefär var fjärde vecka.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Låter inte det ÄCKLIGT.

Viktigt att vädra i sovrummet och ofta bädda rent , ändå finns väl dom där kvalstren kvar.

Men förhoppningsvis i mindre mängder..........



Kram Mor i Stugan



1 kommentar:

Ancan sa...

usch - sådant kan jag inte ens läsa om - vill inte veta :-)