Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

19 oktober 2009

Färgers betydelse och vad dom förmedlar !



Har ni tänkt på detta.

Om jag tänker på gult , då tänker jag på solen , maskrosorna , tussilagon i vårbacken , påsken.

Om jag sen tänker på blått , då tänker jag vatten , himmel.

Rosa färg ger mig en tanke på en gris , romantik , sött.

Grönt , ja då tänker jag förstås på gräs , träd , växter, skog.

Grått , då får jag tankar av disigt väder , dimma.

Svart , då blir det mörker , sorg.

Rött för tankarna till julen , till en röd liten stuga i skogsbrynet , tomten , rosor.

Tänk vad färger betyder mycket , färgerna sätter fantasin i rörelse , tankarna flödar fritt där uppe.

Men hur blir det för människor som inte någonsin har sett med sina ögon , dom som alltid varit blinda.

Dom har ju ingenting av referera till , dom kan ju inte koppla ihop färger med saker och ting.

Det är väldigt svårt att kunna förstå , hur dom tänker och ser färger och saker man pratar om.

Det är med känseln i sina fingrar dom ser........



Kram Mor i Stugan

2 kommentarer:

Nettan sa...

Ja hur förklarar man en färg för någon som aldrig sett den? En svår fråga... Hur känns blått? Det går ju inte beskriva.

Anonym sa...

Kan berätta en sann historia ;
Som taxi chaufför körde jag en blind flicka ( från födseln )Det var på våren. Hon var ca 10 år.
Berättade hur fina påskliljorna var samt även tulpaner. Frågade då vad det var för färger på dessa. Hon svarade som hon sett dem.När jag frågade hur hon visste det förstod jag att hon tyckte jag var hel dum. Det var ju bara så..Glömmer aldrig detta möte.
Ugglan