Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

17 maj 2009

17 maj i Norge och i Sverige !

Får väl börja med att säga grattis NORGE till vinsten i melodifestivalen , ni bar bäst.

Ja ingen kan väl undgå att märka att det är Norges nationaldag idag.

Brukar alltid vara nåt inslag på nyheterna från deras firande av nationaldagen.

Det är viss skillnad från hur vi svenskar firar våran , men det är väl kanske beroende på hur våra respektive historia ser ut, med krig och ockupation av landet.


Vi var ju förskonade under andra världskriget men inte norrmännen.

Så i Norge är NATIONALDAGEN verkligen en STOR DAG.

Vi svenskar har väl försökt på senare åren här att också festliggöra denna dagen i vårt land, men jag vet inte om vi lyckats ännu nåt speciellt.


Det är klart , på Skansen är det alltid firande , med kungafamiljen och flaggor och mycket folk, men annars .


Att vi fick ledigt den 6 juni för att fira dagen , det är väl ok , men det var ju också på "bekostnad" av annandag pingst, så jag vet inte vad vi egentligen har "vunnit" , om man nu skall prata i dom termerna.


Jag tror nog att vi "värdesätter" en hel sammanhängande ledighet betydligt mera än en dag som ibland infaller mitt i veckan.


Nåja, jag lyfter på hatten för Norge och hoppas dom har en superduper trevlig dag idag.

Med sol och massor med flaggor , och jag älskar mitt land , mitt Sverige..........





Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: