Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

30 maj 2009

Gäspar du ofta!




Att gäspningar smittar , det vet väl alla vid det här laget.

På nåt sätt tvingar det fram en reflex hos personer som ser gäspningen , vilket leder till att de också börjar gäspa.

Vissa forskare tror att det är ett naturligt flockbeteende , ett lugnande beteende som stärker flockgemenskapen.

Men visst är det fascinerande hur en vanlig gäspning kan sprida sig från den ena till den andra.

Vissa gäspar så lätt, att det räcker att se en bild på en person som gäspar , så kommer reflexen automatisk.

Ny forskning visar nämligen att människor med hög empati har lättare att gäspa när de ser andra göra det.

Så om du inte gäspar när du ser bilden, så kanske det tyder på att du inte är empatisk.




Vi gäspar för att förse hjärnan med syre , oftast när vi är trötta eller uttråkade.

Nu måste man ju börja kolla folk runt omkring för att se om dom gäspar och om dom då är empatiska.

Gäspade du när du läste det här inlägget?



Gäääääsp ..................




Kram Mor i Stugan

Inga kommentarer: