Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

24 april 2009

Att utnyttja sitt sätt att prata !

Det är inte VAD man säger som är viktigt. Utan HUR man säger det.

Det är ett gammalt talesätt. Som faktiskt stämmer till 100%.


Tänk efter själv.


Om man blir bemött av en stressad kassörska på affären som snäser , HAR du inga MINDRE sedlar.

Då vill man helst knöla in sedlarna i hennes mun för att få tyst på henne.

Skulle samma kassörska istället ha sagt , jag har lite ont om växel.

Har du möjligtvis några mindre sedlar så skulle det vara jättebra.

Då reagerar man inte alls på samma sätt. Utan letar ivrigt i plånboken för att hjälpa till.



Det finns människor som är experter på att utnyttja det här på sitt eget lilla sätt.

Dom går omkring och strör FÖROLÄMPNINGAR omkring sig med LEN stämma. T.ex. skulle dom kunna säga.

Tänk vad du är BRA på att handla BILLIGT.

JAG skulle ALDRIG kunna köpa något på SECOND HAND



Sen finns ytterligare en variant, MATYREN. Den som får dig att tycka synd om och ständigt ställa upp. Fast du egentligen inte har någon lust.

Det kan tex låta så här,jag får ju ALDRIG gå på bio.

För jag har ju ALDRIG någon som ställer upp och HJÄLPER MIG.

Man kan hitta hur många exempel som helst på hur vi utnyttjar vårt sätt att prata på , på olika sätt.

Själv har jag uppmärksammat och avslöjat både martyrerna och de utnjyttjar i min omgivning...........




Kram Mor i Stugan

1 kommentar:

Ancan sa...

det finns ett gammalt ordspråk.

Om man inte känner ordets betydelse- då är man förlorad...

kan användas i alla sammanhang, ett ord betyder så mycket, ett enkelt hejande kan göra dagen bättre för en medmänniska