Mitt foto
Det som jag skriver här i min blogg , det är mina innersta och ibland lite virriga tankar. Men dom är mina , det är mina tankar , funderingar, frågor , berättelser , mina ord. Allt detta virrvarr av bokstäver , det är JAG. En blandad kompott av allt möjligt helt enkelt.

09 april 2009

Paraplyets historia!


Troligen uppfanns paraplyet i Kina för ca 2400 år sedan.

Men då var det snarare till skydd från solen som man använde det , eftersom en blek hy var det man efterstävade.

En tidig beskrivning av det paraplyet finns i Daniel Defoes Robinson Crusoe (1719) , där han gör sitt eget paraply av djurhud som skydd mot regn och sol.

Detta gjorde att de tidiga paraplyerna länge kallades för “Robinson” , både i Frankrike och i England.

Redan i slutet av 1700-talet började paraplyet se ut ungefär som det gör nu , ihop fällbart med en ställning i stål.

De tidigare modellerna var gjorda i trä , men dessa visade sig väldigt svåra att fälla ihop när det hade regnat.

Ordet paraply kommer från franskan och betyder stoppa regn.

Idag behövs verkligen ett paraply , om man skall vistas ute......


Kram Mor i Stugan


Inga kommentarer: